Vanliga frågor

Vanliga frågor

01. Hur vet jag om jag kommer att gilla utbildningen?


Det enklaste är att testa ett avsnitt. Det gör det genom att klicka här


Avsnittet du testar innehåller ett kort videoklipp, tillhörande presentationsmaterial och ett antal övningsfrågor. Du kommer också att kunna pröva på en frågesportstävling som anknyter till kunskapskraven för detta avsnitt. I grundpaketet ingår video- och presentationsmaterialet medan övningsfrågorna ingår i ett tilläggspaket.


När du testat klart och bestämt dig, är det enklaste att du återkommer till oss för att köpa den kurs du är intresserad av. Fyll i beställningssidan så återkommer vi inom kort.


02. Om jag har påbörjat kursen, kan jag ångra köpet?


Om du har köpt kursen och inte påbörjat den, får du hela köpesumman tillbaka om du meddelar oss inom 14 dagar efter ditt köp. Om det gått längre tid än så, eller om du påbörjat kursen, gör vi inga återbetalningar.


Testa gärna kursavsnittet som du har tillgång till enligt fråga 1 ovan så vet du vad du kan förvänta dig och slipper ligga ut med pengarna om du inte skulle bli nöjd.


03. Hur länge har jag tillgång till utbildningsmaterialet?


Du har tillgång till utbildningsmaterialet under hela det kalenderår som det är anpassat för. Tillgången gäller tre månader i taget. Om det inte räcker med de tre månaderna, hör du av dig så fixar vi förlängning utan kostnad.


04. Hur betalar jag?


Om du anger fakturadetaljer så kommer vi att skicka en faktura till dig för betalning via bankgiro. Fakturan har 14 dagars betalfrist.


Du behöver inte vänta på att betalningen gått igenom för att kunna påbörja utbildningen.


05. Hur snart kan jag påbörja utbildningen efter att jag köpt den?


Vår ambition är att du ska kunna påbörja den via den länk vi skickar dig samma dag eller tidigt nästkommande dag.


Kom ihåg att att om du köpt utbildningen och påbörjat den är du tvungen att betala den faktura vi sänder dig. Om du inte vill bli bunden av köpet ska du inte registrera dig med hjälp av länken vi skickar dig och du ska då heller inte påbörja utbildningen.


06. Inkluderar priserna moms?


Moms tillkommer på samtliga priser.


07. Vilket lösenord har jag?


Första gången du loggar på med hjälp av länken du fått i email, väljer du också ditt eget lösenord.


Vi kan inte se ditt lösenord och har ingen möjlighet att i efterhand tala om för dig vilket lösenord du valt. Om du glömt bort vilket lösenord du valt tidigare, klickar du enklast på "Glömt lösenord" vid inloggningen så får du ett email som låter dig välja ett nytt lösenord.


08. Kan vi dela på en utbildning om vi är flera personer på kontoret?


Varje person ska ha sin egen utbildning och egen påloggning. Det beror dels på att lagen kräver att ett personligt utbildningsintyg kan uppvisas, och dels på att utbildningen är prissatt per person.


09. Är jag bunden till min dator under utbildningen?


Det kan finnas fördelar att sitta vid en dator som har tillgång till fast uppkoppling eftersom det ger bättre kvalitet på videoklippen. Det fungerar däremot lika bra på en smartphone om du tycker det är bättre, exempelvis om du har en stund över vid något tillfälle. Kom dock ihåg att videoklippen kan äta upp en stor del av din surfpott, så det är bättre om du är har tillgång till ett wifi istället.


Om du vill kan du också ladda ned det skriftliga materialet och skriva ut det. På det sättet kan du ta med det dit du vill. Kanske lockar den sköna läsfåtöljen mer än skrivbordet?


Om du växlar mellan dator och mobil, kommer utbildningssystemet att komma ihåg vilka delar du färdigställt.


10. Vilka personuppgifter sparar ni om mig?


Så lite som möjligt. 


När du registrerat dig i lärplattformen, lagras och behandlas ditt namn, dina kontaktdetaljer och din kursplan. Om du skriver övnings- eller testfrågor hanterar vi även resultaten av dessa. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna administrera kursen och fakturera för den. När kursåret är slut, kommer vi att radera alla tidigare resultat från lärplattformen inom sex månader och föra över de uppgifter som behövs för bokföringen till ett ekonomisystem. 


Vi gör också marknadsföringsutskick till de som kan ha intresse av att gå kursen. Personuppgifterna omfattar i det fallet namn och kontaktdetaljer, såsom emailadress samt vilka kurser du eventuellt har gått hos oss tidigare. Vi hanterar dessa personuppgifter efter en avvägning av att det finns ett berättigat intresse såtillvida att vi gärna vill sälja kurser till dig, och att du troligen vill ha reda på det det eftersom det ofta är ett krav att gå kurserna för att kunna behålla en eventuell licens.


I ekonomisystemet finns personuppgifter som är relaterade till betalinformation, främst namn och kontaktdetaljer. Där lagras de under sju år till tills dess vi inte längre har krav på oss att kunna redovisa underlaget för bokföringen. 


All information som vi lagrar eller bearbetar är väl skyddad. Vi använder IT-system som säkerställer att informationen stannar inom EU (den mesta informationen bearbetas i AWSs datacenter på Irland) och all elektronisk kommunikation är krypterad.


Om du hör av dig till oss på info@luminatum.se med frågor ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig med mer information om dina personuppgifter. Du kan också begära att vi ska radera dina personuppgifter. Det innebär framförallt att vi tar bort dina kontaktdetaljer och slutar skicka marknadsföringsmaterial. Däremot är vi tvungna att behålla vissa andra personuppgifter enligt redovisningslagen.


11. Kan vi få rabatt om vi är många som köper kurser tillsammans vid samma tillfälle?


Javisst får ni rabatt om ni är många som köper samtidigt! Kontakta oss för mer information.


12. Vilka betalningsvillkor gäller?


Fakturan har 14 dagars betalningstid. Om du inte betalar fakturan i tid kommer vi att påminna dig. Vi tar ut en påminnelseavgift om maximalt 300 kronor för varje påminnelse som skickas. Vi skickar en ny påminnelse varje vecka efter att betalfristen löpt ut. Det lönar sig med andra ord att betala i tid.


13. Finns det andra sätt att ta kursen än att använda lärplattformen?


Vi erbjuder kursen via lärplattformen. Det skulle bli för höga kostnader för kursdeltagarna att erbjuda den på annat sätt. Om du vill ha någon annan form av undervisning kan du kontakta oss. Om det är möjligt att samla tillräckligt många deltagare, kan det finnas möjlighet att erbjuda andra typer av kursutformning.


14. Erbjuder ni behörighetsutbildningar?


Ja. En behörighetsutbildning skiljer sig från en licensutbildningen genom att den är specialanpassad till den verksamhet som bedrivs. Kom ihåg att en behörighetsutbildning inte är tillräcklig för att skriva Insuresecs tester.


Det enklaste, och billigaste, är om det är möjligt att utgå från en befintlig utbildning som erbjuds till fler, men att göra vissa inskränkningar i den. Det är också möjligt att exempelvis lägga till mer utbildningsmaterial som är specifikt för just din organisation. Vi hjälper gärna till, men det blir billigare om du gör en del av arbetet själv.


15. Erbjuder ni behörighetstester?


Ja.


Utbildningarna vi erbjuder är anpassade för att ge goda förutsättningar att klara Insuresecs tester. I några fall erbjuder inte Insuresec tester för speciella inriktningar, exempelvis på andra språk eller för vissa mindre vanliga försäkringstyper. I dessa fall kan det vara ett alternativ att använda ett behörighetstest som vi utformar istället. Insuresec rekommenderas dock alltid i alla de fall där Insuresecs tester täcker den verksamhet som bedrivs.


16. Erbjuder ni utbildning på engelska?


Ja, efter särskild överenskommelse.


Utbildningarna vi tagit fram är på svenska men begränsade avsnitt kan ges på engelska i lärarledda pass. Detta blir dock till en betydligt högre kostnad än de normala, svenska utbildningarna kostar. Kontakta oss för en vidare diskussion om detta är intressant.